Monday, October 20, 2008

Week 33: Hai apa khabar?!

entah kenapa hari ini tetiba aku terasa nak menukil dalam bahasa malaysia. ah tidaklah, sebenarnya dah lama aku terasa nak menulis dalam bahasa malaysia tetapi aku tidak berani atas sebab aku takut nanti pembaca aku akan rasa yang aku ini macam poyo sikit. tapi ahhhh..aku tak kisah lah, kalau kau rasa aku poyo ke nak berlagak macam cik siti ke mek minah ke, suka hati lah apa yang kau nak rasa itu. aku memang dah bersiap sedia nak kahwin melayu anyway HAHAHA eh tak lah, aku bergurau senda je.

aku masih ingat lagi masa aku di tadika dulu, cikgu kelas aku telah mengekspreskan kerisauannya terhadap kebolehan (or lack of) aku dalam bahasa malaysia. sumpah, masa aku 5-6 tahun dulu, mak ayah pun aku tak erti nak sebut. so dia pun tarik aku duduk atas pehanya pada hari terakhir aku di tadika. lepas itu dia pun berkata, dengan mukanya yang serius, mel, you know when you go into primary school you have to learn everything in malay. you must know how to speak malay ok? (maklumla kan aku dah kata yang aku ini tak faham bahasa melayu so masa tu perlulah cikgu bercakap dalam inggeris). apa yang boleh aku buat melainkan mengangguk kepala saja?

lepas aku dengar ayat-ayat dia yang cukup serius tu, aku pun tension dan gelabah sikit. apa akan terjadi jika aku masuk sekolah rendah tapi aku tak faham apa yang cikgu-cikgu tu tengah ajar?! akankah aku dilabel sebagai bodoh? ADD? autistic? macam mana aku nak beli aiskrim kat kantin kalau aku tak erti nak beritahu pak cik seleksyen aku (HAHAHA aku akui, perkataan seleksyen tu aku main reka je)? tunjuk-tunjuk dengan jari aku? harh..lepas tu? nak bayar tu macam mana? terus lari je harap-harap dia akan memaafkan budak kecil yang baru berumur 7 ini!?

TAK PATUT!

so aku pun rajin lah belajar dan gila terror fokus bila masa kelas BM. nak jadikan kawan-kawan tu pun semuanya budak perempuan melayu. satu-satunya kawan aku yang tak berbangsa melayu tu, abby, pun aku anggap sebagai melayu la. satu geng perempuan yang aku lepak masa kat sekolah tu memang melayu. tak sampai setahun, bm aku pun dah jadi terror sampai mak aku pun tak faham tak boleh bantu aku dengan kerja rumah. aih. tapi takpe lah, aku kan bijaksana seperti itu, tak payah bantuan dari sesiapa pun BWAHAHAHA!

sepanjang aku kat sekolah rendah, seolah-olah dalam keadaan bliss je. markah ujian bm aku yang dikembalikan selalunya 80-90an...best sekali. hinggalah aku masuk darjah 6. hah, masa tu lah yang paling challenging sebab tetiba Pn. Rogayah kata, Mel, aku rasa kau perlukan tuisyen bm. UPSR dah hampir nak tiba dan BM kau, walaupun ok, tapi tak begitu ok juga. eh? cikgu kau tengah cakap apa ni? ok tapi tak ok? takpe la, aku ikut nasihat dan bermula tuisyen BM. akhirnya keputusan UPSR, BM Penulisan and Pemahaman dapat A..WOOT (tapi sains dapat B..hampa)!

dengan segala aksyen-nya aku, aku pun masuk sekolah menengah. masa tu fasa bertutur dalam bahasa melayu dah hilang. entah kenapa, budak-budak kat sekolah menengah tak suka cakap BM..macam tak cukup glamer ke tak cool ke apa, aku tak tahu la. tapi aku ikut trend je..nak cakap english? ok set. lama-kelamaan, skill BM aku pun merosot. nak menjelaskan warna sebiji oren pun kena erh ahh umm..orange? (padahal perkataan betul jingga BODOH! ok la, oren pun boleh) so bila masuk Form 3, mula naik panik sebab PMR dah menjelang. mendengar khabar angin, kalau gagal BM, seluruh PMR fail (betul ke ni?). bermula lah lagi, tuisyen dengan Encik Mathi sampai masa nak duduk SPM. lama tu! 3 tahun tuisyen dengan cikgu tu. tapi best juga kelas dia sebab dia tu lawak dan suka lah sangat nak menceritakan joke-joke yang kurang senonoh HAHAHAHA! untuk PMR, BM dapat A (yeh yeh, tapi sains dapat B...APA NI!? fooh..banyakkan bersabar, mel) dan untuk SPM pula, BM dapat A2 (tapi aku rasakan, ada konspirasi disebalik pemeriksaan kertas sebab seluruh sekolah aku, hanya 3 orang je yang dapat A1..yang tu memang tak mungkin la sebab banyak budak melayu kat sekolah terror handal gila BM mereka..tak mungkin dapat A2 kan? tapi kisah lah, aku accept je keputusan aku sebab aku mudah dipuaskan HAHAHA!)

okok..so itulah cerita Bagaimana Melanie Memperolehi Skill-skill Bertutur Dalam Bahasa Malaysia.

ah..ok la, malas aku nak meneruskan menaip dalam bm. sebenarnya tujuan nak menulis dalam bm adalah supaya golongan tertentu yang tak sebegitu fasih dalam bm ke apa (seumpamanya ibu bapa aku HAHAHA!) tak akan faham apa yang aku nak menaip ini. contohnya, bila aku nak emo ke apa, takkan la aku nak ibu bapa aku baca yang aku ni nak terjun jambatan ke potong gelang tangan ke apa kan!? so post ini semacam test drive la, mencuba kebolehan aku untuk menaip one full post dalam bm huuuhuhuhu.

10 Comments:

At 10/21/08, 1:26 AM, Blogger evil yun said...

aduhaiiii... fasih gila mek ini dalam BM! Tak sangka betul weh! Respek!

 
At 10/21/08, 2:17 AM, Anonymous Anonymous said...

HAHAHA! i rasa kan, si kaki botol ni mesti tgh mabuk bila dia taip entry ni lah... HAHAHA! kau ni kelakar gila! HAHAHA!

 
At 10/21/08, 11:51 AM, Blogger ..melanie.. said...

yun: WAAKAKAKAKA (cara budak melayu gelak)..eh bila jumpa kau nanti, mesti ajar saya loghat kelate tau? lol.

siewlan: eh tak lah, masa saya taip entri ni, saya that mabuk tau!? thanks thanks aku memang tau yang aku ni kelakar WAAAKAKAKAKAA (cara budak melayu gelak lagi).

 
At 10/21/08, 11:52 AM, Blogger ..melanie.. said...

oops bukan 'that' tapi 'tak'..ampun maaf.

 
At 10/21/08, 4:12 PM, Blogger tammeegoreng said...

i swear, i'm gonna look up that whole post in my malay dictionary

 
At 10/21/08, 5:09 PM, Blogger ..melanie.. said...

kuakuakuakua...mangsa aku yang pertama HAHA!

hey tam, i was just telling a story about how i learned to speak malay..lol have fun with the malay dictionary! an easier way would be to get an indonesian friend to translate it for you HAHAHAHA

 
At 10/22/08, 7:11 PM, Blogger 20 said...

HAHHA...mel asalkan boleh bertutur BM, macam, neh, roti canai satu, maggie goreng tak mau pedas, milo ais kao satu cukupla boleh survive di tanahair kita. hahaah!~ atau, eh...mat salleh tu hensem lah, orang tu bodoh masa kat sydney dgn mat mat dan minah minah malaysia pun kira bagus kan? hahahaha

tammy - good luck with the translation. i could do it for you, if u send me some tim tams. lol.

 
At 10/23/08, 4:49 AM, Blogger Zingi said...

satu-satunya kawan aku yang tak berbangsa melayu tu, abby, pun aku anggap sebagai melayu la.


omfg!! aku gelak tergolek atas lantai (rotfl) bacer ayat nih! lawak sial!!

 
At 10/23/08, 2:22 PM, Blogger 20 said...

ahaha...aku setuju sangat dengan cik zingi. dia nak beli baju kurung untuk hari raya. what can we say summore?

 
At 10/23/08, 4:50 PM, Blogger ..melanie.. said...

laris juga post aku ni..maybe i should express myself more in BM? eh my stomach damn pain la.

 

Post a Comment

<< Home